Deklaracja dostępności
2021.09.16 - Koncert Duo Project R&C pt. A Gentleman’s Delight „Muzyka Londynu z przełomu XVII i XVIII stulecia”
Fundacja Ars Antiqua Radomiensis, Gmina Kozienice oraz Kozienicki Dom Kultury im. Bogusława Klimczuka, w ramach XXV Jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia, zapraszają na koncert Duo PROJECT R&C pt. A Gentleman’s Delight „Muzyka Londynu z przełomu XVII i XVIII stulecia”, który odbędzie się w dniu 16 września 2021 r. (czwartek) o godz. 18.00 w sali koncertowo-kinowej Centrum Kulturalno-Artystycznego w Kozienicach (ul. Warszawska 29).
    Wstęp wolny! UWAGA: Obowiązują nieodpłatne wejściówki do pobrania:
    • od dnia 11 września od godz. 13.00 do dnia 13 września 2021 r. do godz. 21.00 przez mieszkańców Gminy Kozienice posiadających „Kozienicką Kartę Mieszkańca” (zachęcamy do wyrabiania „Kozienickiej Karty Mieszkańca”, szczegóły na stronie: karta.kozienice.pl/,
    • od dnia 14 września 2021 r. od godz. 13.00 - do 2 sztuk dla jednej osoby - przez pozostałych mieszkańców Gminy Kozienice (o ile pula wolnych miejsc nie zostanie wcześniej wyczerpana),
    w kasach Kozienickiego Domu Kultury im. Bogusława Klimczuka zlokalizowanych w Centrum Kulturalno-Artystycznym w Kozienicach (ul. Warszawska 29). Liczba miejsc ograniczona. Nie przyjmujemy rezerwacji grupowych.
Kozienicki Dom Kultury im. Bogusława Klimczuka wprowadził zalecenia Ministerstwa Zdrowia oraz służb sanitarno-epidemiologicznych. Koncert odbędzie się z zachowaniem reżimu sanitarnego, m.in. uczestnicy zobowiązani będą zakryć maseczką nos i usta, a organizator udostępni uczestnikom nie więcej jak 75% liczby miejsc w sali pobierz regulamin wydarzenia: Regulamin koncertu.pdf
Serdecznie zapraszamy !!!
Na przełomie XVII i XVIII wieku Londyn stał się jednym z czołowych ośrodków muzycznych i pozostał nim przez kilka kolejnych stuleci. „Chwalebna rewolucja” z 1689 r. zakończyła rządy purytańskie i wprowadziła Anglię w nową erę, znacznie ożywiając życie kulturalne kraju. Fundamentalne zmiany społeczne, takie jak ograniczenie cenzury oraz pojawienie się nowego wizerunku szlachty i bogatego mieszczaństwa, stały się podstawą prężnego rozwoju sztuki. Powstał system koncertów publicznych, który ugruntował się obok dworskiej tradycji muzycznej. Poza recitalami organizowanymi w operach oraz nowo wybudowanych salach koncertowych, życie kulturalne Londynu wzbogacały towarzystwa muzyczne założone przez melomanów i dystyngowanych dżentelmenów. Organizowane przez nie koncerty odbywały się w prywatnych domach lub specjalnie wynajmowanych pomieszczeniach reprezentacyjnych. Repertuar był bardzo zróżnicowany. Grano znane i lubiane utwory angielskie oraz najnowsze, modne kompozycje w stylu francuskim i włoskim. Również orkiestry starały się „wyrobić sobie markę”, prezentując publiczności najsłynniejszych zagranicznych wirtuozów danego instrumentu. Szczególną popularnością cieszył się na wyspach flet prosty. Na przełomie XVII i XVIII stulecia powstało mnóstwo kompozycji na ten instrument zarówno dla amatorów jak i profesjonalistów. Transkrybowano też niektóre utwory skrzypcowe oraz najpopularniejsze arie operowe. Londyn pełen był wybitnych muzyków, pochodzących głównie z Włoch, Francji i Niemiec, którzy poza obowiązkami dworskimi gonili za sławą i fortuną. Tutaj zaoferowano im ciekawe, alternatywne źródło dochodu. Program „A Gentleman’s Delight” jest przykładem tego, jak mógłby wyglądać wieczorny koncert w londyńskim klubie muzycznym. Prezentuje mieszankę stylistyczną, która w tamtych czasie była możliwa do usłyszenia prawdopodobnie tylko w Londynie. W latach 90. XVII wieku Nicola Matteis wywołał sensację jako włoski wirtuoz skrzypiec na słynnych, prywatnych koncertach kupca węglowego Thomas’a Britton’a. Georg Friedrich Händel, który w 1712 na stałe zamieszkał w Londynie, początkowo zapraszany był na tego typu koncerty, a następnie sam je organizował. Wkrótce został uznany za jednego z czołowych kompozytorów w kraju, a jego muzyka, w oryginale lub w licznych transkrypcjach, stała się kanonem repertuaru koncertowego. Projekt R&C to duo prezentujące muzykę minionych epok zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Działalność artystyczną prowadzi od 2019 roku, a w jego skład wchodzą: Magdalena Spielmann - flety proste (ang. recorders) oraz Szczepan Dembiński - wiolonczela (ang. cello). Muzycy poznali się podczas studiów w Pôle Aliénor de Poitiers (Francja) i od tamtej pory stale ze sobą współpracują. Razem z Christophem Mourault oraz Davidem Sénéquier tworzą Ensemble Baroque du Poitou. Formacja postawiła sobie za cel zbadanie i ożywienie zapomnianej dziś praktyki wykonawczej, w której wiolonczela była jedynym instrumentem realizującym bas cyfrowany. Technika ta była szeroko rozpowszechniona na przełomie XVII i XVIII wieku, co potwierdzają historyczne partytury licznych kompozycji kameralnych. Słynne sonaty Corell’ego op. 5 opatrzone są adnotacją „… per violino e violone ó cimbalo…“, przy czym „violone” należy w tym kontekście interpretować jako wiolonczela. Z kolei Giuseppe Tartini w swoich „Sonate Piccole“ wyraźnie zaznacza, że skrzypcom powinna akompaniować jedynie wiolonczela. Sam kompozytor odbył z resztą liczne podróże koncertowe w towarzystwie wiolonczelisty Antonia Vandiniego. Grupa wykorzystuje także szereg odmian fletu prostego, takich jak: sopran, alt, voice flute, fourth flute oraz sixthflute, co zapewnia jej dużą różnorodność brzmienia. Projekt R&C jest dowodem na to, że muzyki baroku można doświadczyć w nieco inny, niecodzienny sposób. Magdalena Spielmann urodziła się w 1993 roku w Innsbrucku. Naukę gry na flecie prostym rozpoczęła w wieku pięciu lat. Dziesięć lat później debiutowała jako solistka w orkiestrze kameralnej “InnStrumenti” koncertując w Austrii i Włoszech. Ukończyła Musikschule Innsbruck w klasie fletu prostego Roberta Wojdylo i Ilse Strauß, jednocześnie kształcąc się prywatnie u dr Ernsta Kubitschka. Jest założycielką zespołu „L’Armonia gioiosa”, z którym w 2016 r. otrzymała drugą nagrodę na Concorso internazionale di musica antica Maurizio Pratola w l’Aquila (Włochy). Jest także członkiem consortu fletów prostych „Styx - Quartet”, który koncentruje się na muzyce współczesnej. Portugalski kompozytor Ka’mi poświęcił grupie utwór „… y sigue caminando”. W 2018 r. ukończyła z wyróżnieniem Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, w klasie prof. Carstena Eckerta. Jej edukacje muzyczną uzupełniły liczne kursy mistrzowskie m.in. u Maurice’a Stegera, Hana Tola, Waltera van Hauwe, Keesa Boekego, Josteina Gundersena, Christophe’a Coina, Dorothee Oberlinger, Manuela Staropolego i Lorenza Cavasantiego. Wstępowała w Austrii, Szwajcarii, Słowacji, Włoszech oraz Francji. Szczepan Dembiński urodził się w 1993 roku. Praktykę historycznego wykonawstwa muzyki dawnej rozpoczął już od najmłodszych lat, koncertując z zespołem Rocal Fuza. Podczas licznych warsztatów, doskonalił umiejętności gry na rebecu, fideli oraz violi da gamba. Razem z Rocal Fuzą zdobył wiele znaczących nagród m.in.: Bursztynową, Złotą, 2 Srebrne, i 2 Brązowe Harfy Eola na festiwalu Schola Cantorum w Kaliszu oraz Srebrną Strunę na Bydgoskich Impresjach Muzycznych. Jest także trzykrotnym laureatem nagrody indywidualnej przyznawanej podczas Scholi Cantorum. Równolegle z działalnością kameralistyczną uczęszczał do Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Jeleniej Górze, gdzie uczył się u Haliny Buszyńskiej. Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie wiolonczeli barokowej Bartosza Kokoszy (2017 – profil kameralno-orkiestrowy, 2019 – profil solistyczny). Studiował również u Hilary Metzger i Yaëlle Quincarlet (Pôle Supérieur de Musique de Poitiers - Pôle Aliénor) w ramach programu Erasmus +. Technikę gry na instrumencie doskonalił podczas kursów mistrzowskich z Rachel Podger, Alison McGillivray, Markusem Möllenbeckiem, Ageet Zweistrą Jakubem Kościukiewiczem, Teresą Kamińską i in. Koncertuje jako solista i kameralista. Jest członkiem grup: Ensemble Baroque du Poitou, Lausitzer Ensemble, Oak Brothers, Projekt ’93 i Serenissima Res Publica. Skomponował muzykę do spektaklu Zawsze tylko noc Mateusza Barty oraz szereg dzieł kameralnych. Jego ożywiona działalność koncertowa zaprowadziła go, poza Polską, do Niemiec, Austrii, Francji, Słowacji oraz Czech.
Partnerem głównym wydarzenia jest Enea Wytwarzanie.

Zdjęcia z wydarzenia znajdują się na naszym profilu na FACEBOOKU (wystarczy kliknąć w poniższy baner)